Nieuwsoverzicht
 
« afbeelding 1 van 1 »
 
woensdag 23 december 2015

Hier groeit iets moois

Op dinsdagavond 24 november troffen tuinders, vakgenoten en politici elkaar tijdens de jaarlijkse netwerk- en inspiratiebijeenkomst van het Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen. Dit jaar in het teken van Verbindend Ondernemen.

Communicatiespecialist Theo Hendriks, expert in storytelling bij Bex Communicatie uit Amsterdam verzorgde deze avond een minimaster Storytelling. Onder de noemer ‘No story, no glory’, legt Hendriks de aanwezige ondernemers uit hoe je het best over je bedrijf kunt vertellen.
Klik hier voor de presentatie van Theo.  ,,Als tuinder zit je vol verhalen, maar eigenlijk vertel je ze maar zelden. Je houdt je liever aan de feiten. Met als gevolg: saaie ‘verhalen’ waarin goede bedoelingen vaak verzanden in veel te veel uitleg en zinnen vol abstract jargon”, aldus Hendriks. 

Hij roept ondernemers op om meer passie en minder ratio te gebruiken bij het communiceren met de samenleving. ,,Het geheim van verbinden, is een verhaal vertellen. Eigenlijk roep ik om op te vertellen in plaats van te informeren. Hoe groot je tegenstander ook is. Hij of zij wil altijd weten hoe het verhaal afloopt.”  Hendriks heeft het afgelopen jaar al met glastuinders tijdens workshops geoefend in beter vertellen over het bedrijf.

Een groep tuinders uit de Bommelerwaard & Neerijnen werkten met Theo aan een gemeenschappelijk passieverhaal van de regio: "Hier groeit iets moois”.   Dit verhaal dient als inspiratie om je eigen verhaal voor het voetlicht te brengen. Lees hier het verhaal. 

,,Waar het om gaat, is dat je het voorstellingsvermogen van mensen prikkelt. Vertellen is spreken in de fantasie van je publiek. Een verhaal laat een meervoudige werkelijkheid toe”, aldus Hendriks. ,,En als je iets vertelt, gebruik dan woorden waar mensen beelden bij hebben. Een nietszeggend woord is bijvoorbeeld ‘opbrengst’. Dat is niet tastbaar. Iets is tastbaar als je het kunt fotograferen, of in de kruiwagen kunt doen. Dan heb je het over levende taal.”

Om een goed verhaal te vertellen, moet je een aantal zaken in de gaten houden. Zo moet een verhaal een geheel vormen, en een handelingsverloop uitbeelden. Een verhaal heeft een begin, een middenstuk en een eind. Een verhaal vertoont samenhang volgens de regels van waarschijnlijke noodzakelijkheid. Ergens in het verhaal is er een omslag in het lot van de held. Een verhaal overschrijdt nergens de grenzen van overzien en onthouden. Dat wil zeggen dat het goed door te vertellen is.

Hendriks adviseert tuinders om persoonlijk te worden bij het vertellen van een verhaal, en niet alleen vertellen over wat goed gaat. ,,Durf te vertellen over waar je wakker van ligt. Vertel over je successen, maar ook over uitdagingen die bijna niet te doen zijn.”
Een goed verhaal is concreet en menselijk. ,,Vertel bijvoorbeeld hoe je dag er uit ziet. Hoe je opstaat, en wat je daarna allemaal doet. Vertel alsof je in een film loopt. En gebruik contrast om het grijs uit je verhaal te halen.”
Wat je niet moet doen bij het vertellen van een verhaal is ‘bullshit bingo’. Daarmee bedoelt Hendriks een verhaal dat van clichés aan elkaar hangt.

Issuemanagement is wat bedrijven en organisaties doen rond onderwerpen die discussie oproepen. Bijvoorbeeld als het gaat om licht dat uit kassen schijnt of geluid dat voor overlast kan zorgen. Het doel van issuemanagement is komen tot harmonie tussen bedrijf/organisatie en samenleving. Hendriks adviseert zijn gehoor om bij issuemanagement niet meteen in de verdediging te schieten. ,,Ook hier kom je het verst als je proactief je verhaal vertelt. Plaats andere issues tegenover het issue dat je voor de voeten geworpen wordt.”


Recent in de vakpers: Een goede band met de omgeving is belangrijk



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA