« afbeelding 1 van 1 »
 
woensdag 29 oktober 2014

Jaap Breugem over activiteiten pact: Leer je klant kennen en de markt begrijpen?

Jaap Breugem, directievoorzitter van Rabobank Bommelerwaard en lid van het kernteam Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen, geeft zijn visie op het ‘Programma succesvol ondernemen in tuinbouw’ dat het Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen komend jaar uitrolt. "Een tuinder ontleent zijn bestaansrecht aan de markt. Inmiddels werkt het al lang niet meer zo dat de afzet gegarandeerd is. Inzicht in en bewustzijn van waar je staat als ondernemer, wie je klant is en wat die wenst en daar je strategie op aan te passen is belangrijk voor het voortbestaan van je bedrijf.” Het Glastuinbouwpact wil ondernemers in de regio hierbij ondersteunen en biedt het komende jaar een aantal inspirerende excursies en modules aan. "We trappen af tijdens onze jaarlijkse bijeenkomst op 19 november aanstaande met een aantal boeiende en inspirerende sprekers Noteer deze datum vast in uw agenda!”

Het Glastuinbouwpact organiseert activiteiten aan de hand van thema’s die bij de start van het Pact in 2011 door glastuinbouwondernemers zijn genoemd. ‘Markt & Keten’ is hier één van. Jaap Breugem vertelt: "Het pact bood de afgelopen jaren een aantal activiteiten aan rond dit thema, zoals deelname aan de ‘Trotse Teler’. Tijdens onze Leergangen Ondernemersvaardigheden in 2012 en 2013 kwamen marktontwikkelingen, trends en kansen aan bod in één van de modules. Deze module werd door de deelnemers als zeer goed beoordeeld. Voor het Glastuinbouwpact een duidelijk signaal dat dit onderwerp leeft onder de tuinders in de Bommelerwaard & Neerijnen”. Over de toekomstpotenties en marktgerichtheid van de bedrijven in de Bommelerwaard & Neerijnen is Jaap Breugem positief. "Je ziet een relatief jonge groep ondernemers die met positieve energie werken aan hun bedrijven. Bedrijven groeien en verplaatsen, ondanks de druk en de onzekere markt. Dat vind ik knap en zegt iets over de veerkracht en de drive van deze bedrijven in de regio”. Als het gaat om marktgerichtheid denkt Breugem dat er nog winst te behalen valt. "In de dagelijkse beslommeringen van de bedrijfsvoering is het lastig stil te staan en na te denken over strategische keuzes. Nu is het tijd voor verdere verdieping. De rol van het Glastuinbouwpact zie ik vooral op het vlak van inspireren en bewustwording. Bijvoorbeeld door eens iemand van buiten de sector uit te nodigen. Een buitenstaander kijkt vaak heel verfrissend tegen dingen aan, waardoor je zelf denk: Ja, zo kan het ook.” Dat ook binnen de sector tal van inspirerende voorbeelden zijn te vinden, erkent Breugem direct. "Leren van elkaar en je bewust zijn is belangrijk. Op basis daarvan ben je in staat verdere keuzes te maken. Als het bijvoorbeeld gaat om marketing dan hoef je dat niet zelf te doen, je kunt deskundigheid inhuren of de samenwerking zoeken met andere tuinders. Belangrijk is om je open te stellen voor nieuwe ontwikkelingen en te denken in kansen en mogelijkheden.

Kom daarom in november naar onze bijeenkomst en laat je verassen. We hopen dat het aan zet tot nieuwe inzichten en ontwikkelingen!.”

 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA