Nieuwsoverzicht
 
« afbeelding 1 van 1 »
 
vrijdag 01 april 2016

Publiek kennis laten maken met Celosia

‘Bij het grote publiek is de Celosia nog nauwelijks bekend. En daar willen we verandering in brengen. Onder meer door mee te doen aan Kom in de Kas.’ Celosiakweker Gert-Jan Klop heeft de afgelopen weken flink aan de weg getimmerd. Onder meer met een filmpje op Facebook.
Klop heeft samen met broer Sander een glastuinbouwbedrijf in Brakel: kwekerij De Molenkamp. De broers kweken chrysanten in het winterseizoen en vanaf het voorjaar groeien er Celosia’s in de kas. ‘Daar zijn we vorig jaar mee begonnen. Celosia is een zomerbloem van subtropische herkomst die zich goed laat combineren in een boeket. Dit jaar doen we met ons bedrijf voor het eerst mee aan Kom in de Kas. We willen de mensen laten zien wat er komt kijken bij het biologisch telen van Celosia’s, en wat een mooie bloem de Celosia is.’

Een filmpje
In samenwerking met Glastuinbouwpact Bommelerwaard & Neerijnen en de organisatie van Kom in de Kas heeft Klop meegewerkt aan het maken van een filmpje over kwekerij De Molenkamp. ‘De film staat op de site van Kom in de Kas en een kortere versie ervan is op Facebook te zien. Het idee achter de filmpjes is om social media in te zetten om meer bezoekers te trekken naar Kom in de Kas op 2 april. Binnen twee dagen weten we of dat effect heeft gehad’, lacht Klop. Hij is samen met zijn broer en ouders al weken bezig om in en om het bedrijf op te ruimen en schoon te maken ter voorbereiding van de open dag.

Wat er in de kas gebeurt

Het filmpje laat op beknopte wijze zien wat er bij de gebroeders Klop in de kas gebeurt. Ook besteedt het filmpje aandacht aan het leven van de ondernemers buiten de kas. Zo zie je bijvoorbeeld beelden van Gert-Jan met een tennisracket. ‘Net als de mensen die Kom in de Kas bezoeken, staan we volop in de samenleving. We veronderstellen dat onze gasten ook best iets willen weten van de mens achter de ondernemer.’ Klik hier voor het filmpje.

Niet zelf actief
De ondernemers van kwekerij De Molenkamp zijn al langer bezig om via Facebook van zich te laten horen. Al is dat niet iets waar Gert-Jan zelf actief mee bezig is. ‘Als ik dat er ook allemaal nog bij zou moeten doen, kwam ik niet meer toe aan het gewone werk. Gelukkig is mijn schoonzus hier handig mee. Zodra we een nieuwtje in het bedrijf hebben, brengen we de wereld daar van op de hoogte via Facebook. Vorige week waren bijvoorbeeld de eerste Celosia’s van het seizoen klaar voor de verkoop. Dat is leuk nieuws. Ook onze telersvereniging Quality Flowers Group is heel actief met Facebook en Twitter. Via social media weten inkopers dat wij er met bloemen aankomen.’

Cursus
De gebroeders Klop beginnen niet bepaald onvoorbereid aan Kom in de Kas 2016. Naast alle voorbereidende werkzaamheden binnen het bedrijf, volgden Gert-Jan en Sander ook een communicatietraining om te leren hoe ze bezoekers van de open dag het best van dienst kunnen zijn. Hebben ze iets aan die cursus gehad? ‘Jazeker. Vooraf hadden we wat twijfels of zo’n training wel iets voor ons zou zijn. Toen we terugreden naar huis concludeerden we samen dat het een nuttige avond was geweest. Omgaan met publiek is niet iets wat we dagelijks doen. We kregen nuttige tips en hebben in groepjes verschillende gesprekssituaties geoefend. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met lastige vragen, en dat je moet zorgen dat in een groepje niet altijd dezelfde persoon aan het woord komt.’
Tuinder Klop zegt geen idee te hebben hoe veel gasten ze zaterdag mogen verwelkomen, maar heeft wel bepaalde verwachtingen. ‘Als er minder dan 1.000 mensen komen, valt het me tegen. Ik merk aan het grote aantal reacties dat veel mensen ons filmpje hebben gezien. Vorige week was ik een paar dorpen verderop voor een tenniswedstrijd toen een vage kennis me toeriep dat hij me op Facebook gezien had.’







 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA