Nieuwsoverzicht
 
« afbeelding 1 van 1 »
 
donderdag 17 december 2015

Stop met het kweken en verkopen van bloemen!

In het project "Marktkansen voor de Sierteelt" in Bommelerwaard&Neerijnen zijn tuinders met een uitdagende marketing vraag gekoppeld aan coaches en/of marketeers. Doel hiervan is om een stap verder komen in het proces van vermarkten van je product.

Marcel Jansen van Strommarketing is bevlogen marketeer en gekoppeld aan bloementeler Rijk de Jongh uit Tuil. Samen zijn zij op zoek naar manieren om expertise en het vakmanschap van Rijk richting het topsegment bloemisten te 'verkopen'.

Marcel Jansen vertelt: "Wat een mooi proces om als marketeer&coach samen op te trekken met de bevlogen en zeer gedreven kweker Rijk de Jongh uit Tuil. Een vakman vol expertise, die hij dagelijks inzet om het allerbeste kwaliteitsproduct te kweken en aan zijn klanten te leveren. Jammer dat niet al zijn klanten en vooral de Europese bloemist zijn verhaal kunnen aanhoren. Richting een aantal inkopers bij groothandelaren kan Rijk zijn verhaal wel kwijt, maar verder in de keten, na de klok, worden bijna alle kwekersproducten eigenlijk heel anoniem verkocht. In de bloemenmarkt draait 't allemaal nog steeds vooral om functionele aspecten als product en (klok)prijs. Hier is nog weinig emotie of sierwaarde te bekennen. Terwijl voor de consument bloemen een uiting zijn van geluk, verdriet, verrassing, waardering en delen van andere emoties. Het is goed om als kweker te ontdekken waar jouw producten terechtkomen en welke rol jouw product voor de klant inneemt. En wie is die klant precies? Genoeg te ontdekken, waarop je als kweker vervolgens kunt inspelen.

Eigenlijk zouden alle kwekers in hun gedachten eens moeten stoppen met kweken van producten! Je bent eigenlijk kweker van een behoefte, een oplossing, een voordeel, een gevoel of een emotie. Zo probeer ik in onze gesprekken ook samen met Rijk naar zijn bedrijf, product en afzetmarkt te kijken. Hij levert een Ranonkel met de allerhoogste kwaliteit en uniformiteit en hij biedt daarmee in feite de bloemist vooral zekerheid en onbezorgdheid. Dat is wat hij kweekt en verkoopt. Zijn producten worden door betere bloemisten veel gebruikt in bijvoorbeeld bruidswerk of bijzondere arrangementen; en dan moet 't gewoon echt goed zijn. Daar moet een bloemist blind op kunnen vertrouwen. Een dubbeltje meer of minder is dan geen issue voor de bloemist of floral designer. We zijn nu samen aan 't zoeken naar manieren om expertise en het vakmanschap van Rijk de Jongh richting dit topsegment bloemisten te 'verkopen'. Vanzelfsprekend moeten dit wel (online of offline) activiteiten zijn die bij hem als mens en bedrijf passen.
Een leuk proces om samen in op te trekken en te ontdekken!






 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA